2013. április 23., kedd

Attitűd



Az attitűd tapasztalat révén szerveződött mentális és idegi készenléti állapot, amely irányító vagy dinamikus hatást gyakorol az egyén reakcióira mindazon tárgyak és helyzetek irányába, amelyekre az attitűd vonatkozik.

Új termék kifejlesztésénél felmerül az attitűdök vizsgálatának a lehetősége; márkapreferenciák előrejelzésénél és a vásárlói magatartás vizsgálatánál fontos szerepe van.



Attitűdnek nevezzük a érzéseknek,vágyaknak, félelmeknek,véleményeknek, előítéleteknek azt a rendszerét, amelyek bevésődésük következtében befolyást gyakorolnak a viselkedésre.
Az attitűdök a tapasztalat, a nevelés, vagy elvont értékrendek (pl.kultúra,reklám) hatására alakulnak ki.


Az attitűdök általánosított nézőpontjainkat reprezentálják, amelyek képessé tesznek bennünket, hogy bizonyos szituációkat kedvezően, másokat pedig kedvezőtlenül értékeljünk. A különböző tárgyakhoz, embercsoportokhoz rendelt pozitív vagy negatív minőségű és intenzitásukban eltérő viszonyulások, érzelmek, ítéletek. Az attitűdök koncepciók márkákról, eszmékről, magatartásról, mindenről, amihez érzelmet kapcsolhatunk.
Két összetevője:a meggyőzés és az érték. Ezek lehetnek ismereti, érzelmi és magatartás-tendencia komponensek is.


Az attitűdnek van:

  • iránya: pozitív vagy negatív

  • erőssége: az érzékelés intenzitása

  • szerkezete: kognitív vagy affektív

  • stabilitása: tartósság

     



Az attitűd funkciói

  • Igazító vagy alkalmazkodási funkció. Az élet folyamán folyamatosan pozitív és negatív hatások érnek bennünket.

  • Énvédő funkció: saját döntéseink utólagos igazolása.
  • Értékkifejező funkció: az egyén attitűdjei a saját egyéniségéhez igazodnak.
  • Ismeretfunkció: a világ dolgairól kialakul a saját véleményünk.



Az attitűd kialakulásának forrásai


  • Személyes tapasztalat
  • Szükségletek: az emberi szükségletek állandóak, de a különböző élethelyzetekben más-más szükségletek vannak
  • Szelektív észlelés: egyszerre sok inger ér bennünket, ezeknek csak egy részét látjuk (tudatos és nem tudatos szelektálás alapján)
  • Személyiség
  • Csoportkapcsolatok
  • Család
  • Egyéb: például bolti eladók, szakértők, vagy a televízió is ide sorolható.



Az attitűd befolyásolása

Általános marketing eszközökkel próbálják befolyásolni. Ennek alapvető eszköze a reklám.
A reklám iránt is van attitűd, és ez befolyásolja a termék iránti attitűdöt.

1.       véleményvezetők vagy befolyásoló személyes szerepeltetése a reklámokban.

2.       Életből ellesett jelenetek alkalmazása. Kialakulhat egy ellenérzés azzal kapcsolatban, hogy ők miért tudnák jobban, mint én, hogy mi a jó nekem.

3.       Szakértő, hozzáértő személyek ajánlása.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése