2013. március 18., hétfő

Referenciacsoport



Referenciacsoportok

Referencia csoport: Olyan csoport, amely a fogyasztók vásárlási döntését befolyásolja. Mindazon csoportok, amelyek az ember attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással vannak.(Kotler)

Típusai:

·         tagsági: amelyekhez az egyén jelenleg tartozik, pl. a család, barátok, vallási közösségek, munkahelyi csoportok
·         aspirációs: az a csoport, amelynek az egyén nem tagja, de örömmel lenne az, és pozitív az attitűdje a csoporttal szemben

Tagsági csoport fajtái

·         formális: azok az erősen szervezett hierarchikus csoportok, amelyekben a struktúra pontosan meghatározott, a célok világosak.
·         informális: általában kisebb méretűek és kialakulhatnak a formális csoporton belül is.
·         elsődleges: általában kisebb csoportok, amelyek tagjai rendszeresen találkoznak, vannak közös tevékenységeik, személyesen kommunikálnak és törődnek egymással. (elsődleges informális: baráti kör, elsődleges formális: iskolai osztály)
·         másodlagos: befolyása a fogyasztói magatartásra közvetettebb, a személyes találkozás kevésbé természetes. (másodlagos informális: szomszédok, másodlagos formális: egyesület)
A konformitás, a csoporttal való azonosulás típusai
  • az egyén teljesíti a csoport utasításait. (Behódolás, alkalmazkodás)
  • esetben az egyén azonosul a csoporttal.(Identifikáció, azonosulás)
  • az egyén szinte egyesül a csoporttal és teljesen a sajátjának vallja a csoport értékeit és normáit.(Internalizáció)

Befolyásolás típusai:
·         Személyes befolyás: amikor akár szándékosan, akár nem, az egyén attitűdje és magatartása a közvetlen személyes kommunikáció következményeként megváltozik. A személyes befolyás lehet verbális, vizuális vagy mindkettő.
·         Véleményvezetők: a véleményvezető az a személy, aki az informális kommunikáció során tanácsoz vagy információt nyújt termékről vagy termékcsoportokról, arra vonatkozóan, hogy a sok márka közül melyik márka a legjobb, vagy az adott termék hogyan használható.(Kotler) Ők azok, akik először próbálnak ki egy új terméket vagy szolgáltatást, ezért rendkívül nagy befolyásuk van az innováció elterjedésére.

Philipp Kotler- Marketing 2006

1 megjegyzés:

  1. Én is ugyanebből kezdtem el írni. De ezt látva mást is be kell vetnem ... :)

    VálaszTörlés