Referenciacsoportok
Referencia csoport: Olyan csoport, amely a fogyasztók
vásárlási döntését befolyásolja. Mindazon csoportok, amelyek az ember
attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással
vannak.(Kotler)
Típusai:
·
tagsági: amelyekhez az egyén jelenleg tartozik, pl. a család, barátok, vallási
közösségek, munkahelyi csoportok
·
aspirációs: az a csoport, amelynek az
egyén nem tagja, de örömmel lenne az, és pozitív az attitűdje a csoporttal
szemben
Tagsági csoport fajtái
·
formális: azok az erősen szervezett hierarchikus csoportok, amelyekben a struktúra
pontosan meghatározott, a célok világosak.
·
informális: általában kisebb méretűek és kialakulhatnak a formális csoporton belül
is.
·
elsődleges: általában kisebb csoportok, amelyek
tagjai rendszeresen találkoznak, vannak közös tevékenységeik, személyesen
kommunikálnak és törődnek egymással. (elsődleges informális: baráti kör,
elsődleges formális: iskolai osztály)
·
másodlagos: befolyása a fogyasztói magatartásra
közvetettebb, a személyes találkozás kevésbé természetes. (másodlagos
informális: szomszédok, másodlagos formális: egyesület)
A konformitás, a
csoporttal való azonosulás típusai
- az egyén teljesíti a csoport utasításait. (Behódolás, alkalmazkodás)
- esetben az egyén azonosul a csoporttal.(Identifikáció, azonosulás)
- az egyén szinte egyesül a csoporttal és teljesen a sajátjának vallja a csoport értékeit és normáit.(Internalizáció)
Befolyásolás típusai:
·
Személyes befolyás: amikor akár szándékosan,
akár nem, az egyén attitűdje és magatartása a közvetlen személyes kommunikáció
következményeként megváltozik. A személyes befolyás lehet verbális, vizuális vagy mindkettő.
·
Véleményvezetők: a véleményvezető az a személy, aki az
informális kommunikáció során tanácsoz vagy információt nyújt termékről vagy
termékcsoportokról, arra vonatkozóan, hogy a sok márka közül melyik márka a
legjobb, vagy az adott termék hogyan használható.(Kotler) Ők azok, akik először
próbálnak ki egy új terméket vagy szolgáltatást, ezért rendkívül nagy
befolyásuk van az innováció elterjedésére.
Philipp Kotler- Marketing 2006
Én is ugyanebből kezdtem el írni. De ezt látva mást is be kell vetnem ... :)
VálaszTörlés