2013. május 12., vasárnap

Reklámkerülés, gerillamarketing



A világban tapasztalható reklámkerülés nem kerüli el a hazai viszonyokat sem, legfeljebb némi lemaradással követi a külföldi tendenciát.
Míg a rendszerváltás és az azzal járó fogyasztói kínálat növekedés időszakában a reklámhoz kapcsolt asszociációk egyáltalán nem tükröztek negatív irányt - az emberek nem érezték sem "taszítónak" sem "gyengének"a hirdetéseket - addig ez a tendencia 180 fokos fordulatot vett. Akkoriban leginkább az volt a jellemző, hogy a célcsoport egyik kedvenc beszédtémája volt a televízióban látott reklámok. A reklámkerülés jelenségére a 90-es években kezdtek felfigyelni.
Az új, napjainkban észlelt tipológia viszont a helyzet jelentős romlását mutatja: igaz ugyan, hogy a határozottan reklámellenesek aránya jelentősen (36-ról 20%-ra) csökkent az elmúlt években, de megjelent egy korábban ilyen határozott módon nem észlelhető - és igen nagy arányú csoport, akik reklámkerülőknek tekinthetők.

A reklámok elutasításának fő okai:

  • Hazudnak (manipulálnak)
  • Zavarnak (tolakodnak)
  • Sok van belőlük (felesleges)


A reklámok elkerüléséért vívott csatában a fogyasztók oldaláról az első igazán fontos áttörést a távkapcsoló jelentette. Hiszen addig el kellett mászni a tévéig, hogy csatornát váltsunk a reklámok alatt, ezt követően azonban elég volt egy aprócska mozdulat is. A digitális tévék megjelenésével és rohamos terjedésével azonban ennél sokkal komolyabb veszéllyel kell szembenéznie az adóknak, illetve reklámozóknak. Az amerikai felmérések szerint például a DVR-rel rendelkező előfizetők 70%-a csak átpörgeti a reklámokat, és az égvilágon semmit sem fog fel belőlük.

A gerillamarketing a nem hagyományos marketing eszközök, illetve technikák, valamint marketingstratégia összefoglaló neve. A Nyugaton már elterjedt, Magyarországon még gyéren alkalmazott, a nem tradicionális marketing megoldásokat összefoglaló kifejezést széles körben először Jay Conrad Levison alkalmazta 1984-ben írott Guerrilla Marketing című könyvében. Definíciója szerint alacsony költségvetésű, nem konvencionális marketing-tevékenységet (főleg promóciót) jelent.
A gerillamarketing az 1990-es évektől kibontakozó irányzat a reklámozásban, illetve a fogyasztókkal fenntartott kommunikációban. Újszerű, szokatlan, legtöbbször meghökkentő módszereket használ az üzenetei célba juttatására. Erre fő eszközei az ötletesség, a humor (akár morbid, abszurd vagy naturális), illetve az esztétikum.

Létrejöttének három oka:

  • Reklámkerülés
  • Megemelkedett ingerküszöb
  • Megfizethetetlen média


Fő területei:





Sikere erősen függ stimuláló, meglepő vagy szórakoztató üzeneteitől. Módszerei révén jóval olcsóbb lehet a hagyományos marketingnél, és a reklámkerülők tábora is hatékonyan elérhető vele. Ellenzői szerint a gerillamarketing lényege a provokatív figyelemfelkeltés, ezt a célt pedig gyakran csak normaszegéssel sikerül elérni.




Források:
Sas István és Kaizer Gábor (szerk.): Gerilla szótár. MRSZ, 2006.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése